Geachte vennoten,

Op 1 april trad de wet tot invoering van de Federal Learning Account (FLA) in werking.er avril.

Vanaf dat moment zal u als onderneming de verplichtingen die gepaard gaan met deze inwerkingtreding (registreren van opleidingsrechten en gevolgde opleidingen) kunnen vervullen.

Dit kan op drie manieren:

  • Een webapplicatie
  • Het opzetten van een kanaal via het portaal van de sociale zekerheid waar u via een batch-upload gegevens kan registreren in de FLA
  • Het opzetten van een API-kanaal via het portaal van de sociale zekerheid waar u synchroon gegevens kan laten sturen richting de FLA

Let op

La version en ligne depuis le 1er avril est une version bêta. Ces dernières semaines, l’application était encore en cours d’élaboration et de nombreuses questions ont été posées par les employeurs en vue de clarifier et de simplifier l’outil.

We gaan er dus van uit dat deze bèta-versie nog aangepast zal worden in de maanden april en mei. Dit geldt dan bijgevolg ook voor de handleidingen en instructies van de diverse kanalen.

Une version définitive devrait être publiée le 1er juin.

C’est aussi le 1er juin que débutera une période de transition de six mois, au cours de laquelle vous devrez procéder aux premiers enregistrements pour tous vos travailleurs.

De deadline voor uw eerste registraties ligt dus op 30 november.

Welke opleidingsgegevens moet ik registreren?

La loi entrant en vigueur le 1er avril 2024, ce sont toutes les données de formation à partir de cette date que vous devez enregistrer.

De FOD WASO stelt dat de opleidingsgegevens van het eerste kwartaal 2024 wél zouden moeten geregistreerd worden, maar hiervoor bestaat geen wettelijke basis.

Opleidingsgegevens van voor de inwerkingtreding van de wet kan u registreren maar hiertoe bent u dus wettelijk niet verplicht, al ziet de overheid dit dus anders.

Welke verplichting hebt u in de maanden april en mei?

Hier kunnen we heel duidelijk zijn: geen enkele!

Het lijkt ons gezien de huidige stand van zaken ook niet aangeraden om in april en mei effectief met de tool aan de slag te gaan.

We raden aan om u tijdens deze periode te beperken tot het verkennen van de tool, de handleidingen en instructies voor de BATCH- en API-kanalen door te nemen en u voor te bereiden op de officiële launch in juni.

 

We manen aan om voorzichtigheid in te bouwen wanneer u IT-investeringen moet doen om deze gegevens te verzamelen, consolideren en/door te sturen tot de definitieve versie op 1 juni beschikbaar is.er juin.

U wil toch aan de slag gaan maar u ondervindt problemen?

Het contactcenter van de RSZ staat ter beschikking van de ondernemingen die vragen en/of technische issues hebben, moeilijkheden ondervinden bij het opzetten van de nodige kanalen,…

Dit kan per telefoon: 02 511 51 51 of via het contactformulier: Contactformulier: Werkgevers - Sociale zekerheid (socialsecurity.be)

Wij horen graag van u

We vinden het als werkgeversfederatie belangrijk om de problemen op het terrein te kunnen monitoren.

Ondervindt u problemen, stuur een gedetailleerde omschrijving van uw probleem naar fla-alert@vbo-feb.be en celine.bockstal@comeos.be en julie.vancalster@comeos.be .

Op deze manier kunnen wij de meest voorkomende issues in kaart brengen en opnemen met de bevoegde administraties.

Dit mailadres dient als meldpunt om de problemen te verzamelen, wij zullen geen individuele opvolging doen van elke melding.

Een reactie achterlaten