Beste Vennoten,

Op vrijdag 27 januari heeft uw Bestuursorgaan vergaderd en onderstaande punten, die we graag met u delen, werden er besproken :

Who=Who update met foto’s van de nieuwe medewerkers

We hebben in de loop van januari een nieuwe medewerker mogen verwelkomen in de inkoopafdeling :

Antonio Valiante : na jaren actief geweest te zijn in de retail elektrobranche was Meno voor Antonio de volgende logische stap in zijn carrière. Elektriciteit, verluchting en nog meer productfamilies vallen onder zijn bevoegdheid.

U kan alle contactgegevens van onze nieuwe collega vinden op de Who’s Who op Menoweb. Wij heten hem alvast van harte welkom en wensen hem veel succes !

EDI - Digitaal

Digitale EDI : einde februari zullen de pdf facturen van de leveranciers de naam van de leverancier dragen, zodat deze makkelijker aan de juiste persoon in de organisatie van de vennoten kunnen circuleren. 

Momenteel wordt gebruikt gemaakt van „WeTransfer“ voor distributie, maar deze tool is gratis en er staat een vervaldatum op zodat het bericht bij afwezigheid en/of niet geconsulteerd, telkens opnieuw dient aangemaakt te worden. Einde februari wordt dit aangepast naar een cloudtoepassing zodat de facturen permanent consulteerbaar blijven voor de vennoten. Tegen einde juni worden de huidige papieren facturen gescand en via pdf aangeboden aan de vennoten.

Laadpalen

Het Bestuursorgaan van Meno heeft beslist om van het subsidiemomentum (uiterste datum 31 maart) gebruik te maken om te investeren in extra laadpalen, een mix van snelle en normale laadpalen zowel voor publiek als personeel en ook om de ruimte op het terrein te voorzien voor publieke laadpalen buiten de normale kantooruren. Idem voor installatie van een hoogspanningskabine op het terrein van de centrale. Het geldende aanbod wordt opengetrokken voor de vennoten en het wordt hen eerstdaags voorgesteld zodat zij ook gebruik kunnen maken van de door Menouquin onderhandelde voorwaarden.

CERA opleidingen

Samen met Hannes Hollebecq van CERA werd een voorstel uitgewerkt om de coöperatieve filosofie breder naar de vennoten en ook naar de jongere vennoten uit te dragen. Het Bestuursorgaan heeft deze benadering goedgekeurd.

Concreet zullen er in de komende maanden twee momenten vastgelegd worden waarop alle vennoten uitgenodigd zullen worden.

Verkoopresultaten

Verkoopresultaten

December was een slechte maand voor de stockverkopen (zowel tov van de forecast als tov vorig jaar) maar wel zeer goed voor de directe verkopen :

  • stockverkopen : -22,73% onder forecast (-28,20% tov vorig jaar) 
  • groupage activiteiten -3,24 % onder forecast
  • directe leveringen +22,48 % boven forecast
  • Meno totaal +18,66 % boven forecast

Ook in cumul (12 maanden) stellen we dezelfde afwijkingen vast ten opzichte van de forecast :

  • stockverkopen -5,87 %
  • groupage activiteiten +33,31 %
  • directe verkopen +5,37 %
  • Meno totaal +5,09 %
  • Totaal Nivelles +1,88 %

Huidige (2023) en toekomstige (retailt)rends :

Onze activiteiten kunnen beïnvloed worden door:

  • De geopolitieke situatie met de oorlog tussen Rusland en de Oekraine
  • Focus in Europa om energieconsumptie te reduceren
  • Versnelde overschakeling naar andere en meer milieuvriendelijke energiebronnen
  • Inflatie die de koopkracht van de consument verstoort, met stijging van voedselprijzen. Dit is een opportuniteit voor eigen merken, niet alleen in de food!!
  • Support van de overheid om de burger te ondersteunen maar ook de wil om schuldopbouw onder controle te houden
  • 2de-hands verkopen zijn in opmars. Bepaalde retailorganisaties scoren reeds 45 % van hun verkoopomzet met 2de-hands
  • Druk op arbeidsmarkt, met ook instroom van migranten
  • Global supply chain gaat op zoek naar minder afhankelijkheid van China
  • Back to : fysieke winkel wint terug aan relevantie. Erover waken dat de klant naar de winkel komt.
  • Consumenten zoeken naar retailers die focus leggen op eco, digi, for-me, belevingsconcepten met evenwichtige balans tussen mens en technologie
  • ALT-Commerce vervangt de Metaverse. Deze laatste trend van vorig jaar is terug naar af, teveel en te ver weg. Consument zoekt : entertainment, gamification, socializing, collaboration : Retailtainment. Menselijk contact in de winkel is van belang.
  • ESG : focus leggen op duurzaamheid, milieu, recyclage, circulair, transport efficiency, verpakkingsreductie

Een reactie achterlaten